Version från och med 01.02.2024.
I. Definitioner
Säljare
Onlinebutiken "ADEKO.Kids” drivs av ADEKO KOCUR Spółka Komandytowa med säte i Ruda Śląska, 5 Planty Kowalskiego Street, Ruda Śląska 41-709, registrerad i registret över entreprenörer i det nationella domstolsregistret av distriktsdomstolen i Gliwice, X Business Division i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer: 0000764262 , NIP: 6412545858, REGON: 38223826300000,
Telefon: 533 824 401
E-post: biuro@adeko.kids
Webbplats: https://adeko.kids/
Kund
Kund är varje fysisk person med minst begränsad rättshandlingsförmåga och som fyllt 18 år samt juridisk person eller organisatorisk enhet med rättshandlingsförmåga som besökt webbutikens webbplats och registrerat sig där.
Konsument
En konsument är en fysisk person som gör en juridisk transaktion med en entreprenör som inte är direkt relaterad till deras affärs- eller yrkesverksamhet. I enlighet med följande bestämmelser, på grund av tillämpningen av bestämmelserna om konsumenten på dessa fysiska personer, förstås konsumenten i dessa allmänna villkor också (och de relevanta bestämmelserna i de allmänna villkoren tillämpas) som en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till hans/hennes affärsverksamhet, när innehållet i avtalet indikerar att det inte är av professionell karaktär för honom/henne, som särskilt härrör från föremålet för hans/hennes affärsverksamhet, som görs tillgänglig i enlighet med bestämmelserna om centralregistret och information om affärsverksamhet
Artikel. 3855 , 5564, 5565, 5765 i civillagen, artikel 7aa i lagen om konsumenträttigheter
Registrering
Kunden fyller i registreringsformuläret på webbplatsen genom att tillhandahålla de personuppgifter som krävs och följande som Kunden har angett Inloggning (e-postadress,) och Lösenord (en sträng med minst 6 tecken som fastställs av Kunden)
Handelsvaror
Med detta menas de produkter som Säljaren erbjuder till försäljning i nätbutiken. Produktbilderna kan skilja sig något från produkternas faktiska utseende i butiken.
Leverans
Färdigställande av varorna i enlighet med beställningen och leverans av säljaren, till kunden på den adress som anges av honom i det område som betjänas av butiken. Leverans kan ske - med hjälp av tjänster från en extern kurirleverantör. Externa kurirer och leveranspriser visas på webbplatsen. Säljaren erbjuder också personlig insamling i företagets lokaler. Valet av leveransmetod görs av kunden.
Pris
Med pris avses bruttopriset för de varor som finns med information om varorna, exklusive leveranskostnader. Priserna på Varor i Butiken uttrycks i polska zloty och inkluderar moms.
Det pris som anges i butiken är bindande och inte förhandlingsbart. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra priset eller att neka en beställning i händelse av ett uppenbart misstag.
Administratör
Administratör av Kundens personuppgifter som tillhandahålls vid köp utan registrering och på registreringsformuläret är ADEKO KOCUR Spółka Komandytowa med säte i Ruda Śląska, 5 Planty Kowalskiego Street, Ruda Śląska 41-709 KRS: 0000764262,
Beställning
En uppsättning varor som Kunden väljer elektroniskt via webbplatsen https://adeko.kids/ som specificeras för uppfyllande, i enlighet med dessa villkor.
Kostnader för att leverera varorna
Avgift - förstås som den totala kostnaden för tjänsten att leverera Varorna till Kunden på den av Kunden angivna adressen, i enlighet med Beställningen.
Butiksyta
Detta är det område inom vilket varorna levereras i enlighet med dessa villkor, dvs. Polen och Europeiska unionens medlemsstater.
II. REGISTRERING Registrering och genomförande av köp
Registrering/Köp utan registrering
-
Köp via onlinebutiken är möjliga efter att ett konto har skapats (förutsatt att kunden har fyllt i registreringsformuläret korrekt, särskilt tillhandahållande av personuppgifter, e-postadress - som också är en inloggning - och kundens upprättande av ett lösenord, telefonnummer, adressuppgifter för leverans av varor) eller utan att skapa ett konto efter att ha tillhandahållit alla uppgifter som krävs för att slutföra beställningen. Oavsett om kunden väljer att köpa med eller utan registrering ombeds kunden dessutom att läsa och godkänna dessa allmänna villkor.
Observera att kunden förklarar att han eller hon samtycker till behandlingen av personuppgifter genom att kryssa i rutan bredvid påståendet som lyder:
”Jag förklarar härmed att jag har läst och accepterar reglerna och föreskrifterna för internetbutiken ”ADEKO.Kids” och samtycker till användning och behandling av mina personuppgifter i registreringsformuläret för ändamål som rör administratörens utförande av kontrakt i enlighet med lagen om skydd av personuppgifter av den 10 maj 2018. (Lagtidende 2018, punkt 1000), samt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27.04.2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) (Europeiska unionens officiella tidning L 119, s. 1) - nedan kallad RODO och relevanta rättsliga bestämmelser som reglerar skyddet av personuppgifter”.
- Underlåtenhet att samtycka till behandling av uppgifter för utförande av tjänsten kommer att förhindra att beställningen fullgörs.
- Registreringen görs en gång och för varje efterföljande Order krävs endast inloggning och Kundens eget lösenord.
- Dessutom kan kunden samtycka till att ta emot reklamdata och kommersiella erbjudanden och kampanjer genom att kryssa i rutan bredvid uttalandet som lyder:
”Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker jag till användning och behandling av mina personuppgifter i registreringsformuläret för reklamändamål.”
- Inloggningsuppgifter och lösenord är konfidentiella. Kunden som använder inloggning och lösenord är skyldig att uppdatera sina uppgifter vid ändring. Kunden är ansvarig för att inte uppdatera eller lämna ut sina uppgifter till tredje part.
- Näringsidkare som önskar få en momsfaktura fyller dessutom i de fält som krävs för en momsfaktura.
Krav på hårdvara
- För att kunna använda webbutiken bör kunden ha en dator med följande utrustning:
- Internetanslutning med en hastighet på minst 128 kbs/s;
- webbläsare,
- JavaScript, ramar och CSS-stilar aktiverade;
- skärm med en minsta upplösning på 1024x768;
- aktivt e-postkonto.
Beställning
- Beställningar kan göras 24 timmar om dygnet, året runt.
- För att bläddra bland och välja produkter i butiken krävs ingen registrering eller inloggning i systemet. Efter att ha valt ut de produkter som finns i nätbutiken lägger Kunden dem i en virtuell varukorg. Under hela köpprocessen kan Kunden se innehållet i sin varukorg och göra ändringar i den. Han eller hon kan också kontrollera värdet av köpet och kostnaden för leverans i realtid. Efter att ha beslutat sig för att göra ett köp ombeds Kunden att bekräfta sin avsikt att lägga en beställning.
- Kunden är skyldig att läsa produktbeskrivningen före köpet.
- När köpprocessen är korrekt genomförd får Kunden ett e-postmeddelande med bekräftelse på Beställningen.
- Visningen av varor i onlinebutiken utgör en inbjudan att lämna ett erbjudande. Att göra en beställning utgör ett erbjudande i den mening som avses i civillagen, som görs av kunden till säljaren. När beställningen har gjorts fortsätter säljaren omedelbart att fullgöra den. Säljaren bekräftar till kunden att beställningen har accepterats och att den kommer att genomföras genom ett e-postmeddelande till den e-postadress som kunden har angett i registreringsformuläret.
- Försäljningsavtalet ingås när säljaren har mottagit prisbetalningen och bekräftat att beställningen har accepterats för behandling. Säljaren förbehåller sig rätten till ytterligare verifiering av kundens uppgifter, t.ex. genom telefonkontakt.
- Säljaren förbehåller sig rätten att vägra att behandla en order i händelse av att:
- beställningen gjordes på ett felaktigt ifyllt formulär,
- efter ett misslyckat försök att bekräfta ordern,
- ordern inte har lagts i enlighet med dessa villkor.
- omständigheter utanför säljarens kontroll och som inte kunde ha förutsetts har inträffat
- Kunden kommer att informeras om att beställningen har nekats via e-post till den e-postadress som angavs i registreringsprocessen.
III. Verkställighet av order
Leverans
- De varor som beställts av kunden levereras av säljaren till den adress som kunden har angett och som ligger inom butikens verksamhetsområde. Leveranskostnaden ingår i det totala beloppet för beställningen som skickas till kunden i e-postmeddelandet som bekräftar beställningen. Uppfyllandet av beställningar sker från måndag till fredag, som regel inom 1-14 arbetsdagar från det att beställningen gjordes. Denna period kan förlängas, vilket Kunden kommer att informeras om i ett separat e-postmeddelande. Säljaren utför inte beställningar på allmänna helgdagar i enlighet med gällande bestämmelser. Säljaren förbehåller sig rätten att fastställa andra, ytterligare dagar för att inte behandla beställningar.
- Vid behov kan Kunden kontakta Säljaren direkt via e-post eller telefon.
- Kunden får de beställda Varorna tillsammans med ett försäljningsdokument: ett skattekvitto eller en momsfaktura, om Kunden begärde att få ett sådant dokument i samband med Beställningen och lämnade de uppgifter som krävs för att utfärda det. Försäljningsdokumentet är en skriftlig bekräftelse på innehållet i den lagda beställningen.
- Säljaren överför äganderätten till Varorna till Kunden mot betalning för Varorna plus leveranskostnaden i enlighet med bestämmelserna i dessa Villkor.
- Uppgifter om försäljningstransaktioner via webbutiken samlas in och lagras av Säljarens IT-system i minst 2 år från transaktionsdatumet.
- Om det inte är möjligt att fullgöra beställningen av skäl som till exempel otillräcklig kvantitet av de beställda Varorna eller om de beställda Varorna tillfälligt inte är tillgängliga, ska Säljaren kontakta Köparen innan beställningen bekräftas för att fastställa ytterligare villkor för fullgörandet av beställningen.
- Om avvikelserna är betydande kommer Kunden att kontaktas av en anställd hos Säljaren för att fastställa villkoren i Avtalet. Om Kunden inte går med på detta upphör Avtalet att gälla.
- Försäljnings- och kampanjerbjudanden gäller så länge lagret räcker. På grund av ett begränsat antal varor i ovan nämnda erbjudanden kan beställningar som görs efter att lagren är uttömda inte genomföras, vilket kunden kommer att informeras om av en anställd hos säljaren via telefon eller e-post.
- Kunden åtar sig att hämta Varorna och att betala det totala beloppet för de beställda Varorna, tillsammans med Säljarens leveransservice (totalt belopp i Orderbekräftelsen).
Verksamhetsområde
- Webbutiken levererar endast Varorna inom det område där butiken bedriver sin verksamhet, dvs. inom Republiken Polens territorium och Europeiska unionens medlemsstater.
Leveranskostnader och betalningsvillkor
- Kostnaden för leverans beror på beställningens storlek och anges på webbplatsen och i sammanfattningen av beställningen.
- Säljaren accepterar följande betalningsmetoder:
- genom traditionell överföring;
- genom snabb överföring;
- Med kreditkort;
- via: imoje, applePay, PayPal, GooglePay;
- Val av leveranssätt och betalningsmetod görs av kunden på orderformuläret.
- Betalning genom snabböverföring, kort och via betaltjänster sker enligt de villkor som gäller för leverantören av dessa tjänster.
Ångerrätt
- En kund som gör ett köp som konsument har rätt att inom 14 dagar efter leveransen av den beställda produkten frånträda ett distansavtal utan angivande av skäl och utan att ådra sig kostnader, med undantag för de direkta kostnaderna för att returnera varorna, genom att lämna ett skriftligt meddelande till säljaren
- Den returnerade produkten får inte användas. Med använd menas att sängen är monterad och ihopskruvad.
- En förklaring kan göras elektroniskt på en blankett, av vilken ett exemplar bifogas dessa villkor, genom att skicka den via e-post till butikens adress eller genom att lämna in en skriftlig förklaring som skickas per post till butikens adress.
- För att ångerfristen ska löpa ut räcker det att du skickar din förklaring innan 14 dagar har gått från det att varan levererades.
- Butiken kommer omedelbart att skicka ett mottagningsbevis till kunden om att ångerförklaringen har mottagits, i en e-postform som gör det möjligt att ladda ner och spara den.
- Den återlämnade produkten ska vara i oförändrat skick, såvida inte ändringen var nödvändig inom ramen för normal förvaltning. Kunden ska returnera produkten i den kvantitet och kvalitet som han mottog den i, med förbehåll för föregående mening. I synnerhet ska han inkludera alla delar, tillbehör, instruktioner, användningsvillkor och andra dokument som mottagits med produkten.
- Den returnerade produkten ska skickas till adressen till butikens säte.
- Den returnerade produkten ska skyddas på vederbörligt sätt.
- Den deklaration som avses i punkt 2 och en kopia av köpebeviset skall bifogas försändelsen.
- Kunden ska vara ansvarig för eventuell värdeminskning av varan som beror på att varan använts utöver vad som är nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion.
- Butiken återbetalar din betalning omedelbart, dock senast när du får tillbaka varan.
- Betalningen återbetalas med samma betalningsmetod som Kunden använt, såvida inte Kunden uttryckligen samtycker till en annan återbetalningsmetod. Om kunden väljer ett annat leveranssätt än det billigaste vanliga leveranssättet som butiken erbjuder, är butiken inte skyldig att ersätta kunden för eventuella extra kostnader som kunden har ådragit sig.
- Om kunden lämnar en förklaring om återkallelse innan butiken har accepterat hans/hennes erbjudande, upphör erbjudandet att vara bindande.
- Kunden har ingen ångerrätt vid avtal som avser varor med kort hållbarhet, avtal vars prestationsobjekt är en vara som levereras i förseglad förpackning som av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas efter öppnande, om förpackningen öppnats efter leverans, samt annat som anges i tillämplig lagstiftning.
Uppsägning av avtalet kan ske enligt följande modell, som kan laddas ner från butikens webbplats:
Blankett för återkallande:
Jag förklarar att jag frånträder köpeavtalet daterat ....................
Beställningsnummer ....................................
avslutas via ett försäljningssystem på internet
mellan
ADEKO KOCUR Spółka Komandytowa med säte i Ruda Śląska, 5 Planty Kowalskiego Street, Ruda Śląska 41-709 KRS: 0000764262,
och
Namn och adress ................................................
Adress: ................................................................
Postnummer: ...................................................................
Stad: .....................................................
Råvarans namn: ...................................................
E-post adress: .....................................................
Telefonnummer: ........................................................
Vänligen skicka det belopp som ska betalas för de returnerade varorna till det bankkontonummer som anges nedan:
................................................
datum och underskrift av den person som gör deklarationen
IV. Garanti
- De grundläggande rättigheterna och skyldigheterna för butiken och konsumenten regleras i lagen om konsumenträttigheter av den 30 maj 2014. (Dz.U.2023.2759 t.j. av den 2023.12.22). Kunder har rätt att klaga på en produkt som köpts från butiken om den har fysiska eller juridiska defekter.
- Vid eventuella tvivel om en produkts egenskaper, särskilt de som inte nämns i informationen i det erbjudande som butiken lägger, bör kunden, innan han gör en beställning, skicka en förfrågan till butiken via någon av de kontaktkanaler som anges i reglerna och föreskrifterna. Butiken ansvarar inte för försäkringar om produktegenskaper som inte var kända vid den tidpunkt då produkten utfärdades.
- Om varan inte är avtalsenlig kan konsumenten kräva att den repareras eller byts ut.
- Butiken får göra en ersättning när kunden begär en reparation, eller butiken får göra en reparation när kunden begär en ersättning om det är omöjligt eller skulle kräva orimliga kostnader för butiken att få varorna att överensstämma med avtalet på det sätt som kunden väljer. Om reparation och utbyte är omöjligt eller skulle kräva orimliga kostnader för butiken, kan den vägra att få varorna att överensstämma med avtalet.
- Vid bedömningen av om kostnaderna för butiken är orimliga ska alla omständigheter i fallet beaktas, särskilt betydelsen av att varorna inte överensstämmer med avtalet, värdet av de varor som överensstämmer med avtalet och den orimliga olägenhet för kunden som orsakas av ändringen av sättet att få varorna att överensstämma med avtalet.
- Butiken ska utföra reparationen eller utbytet inom rimlig tid från den tidpunkt då butiken informeras av kunden om bristen på överensstämmelse med avtalet och utan onödig olägenhet för kunden, med hänsyn till varornas art och det syfte för vilket kunden köpte dem. Kostnaderna för reparation eller utbyte, inklusive i synnerhet kostnader för porto, transport, arbete och material, skall bäras av butiken.
- Kunden ställer de varor som är föremål för reparation eller utbyte till butikens förfogande. Näringsidkaren ska hämta varorna från konsumenten på egen bekostnad.
- Om varorna har monterats innan varornas bristande överensstämmelse med avtalet blir uppenbar, demonterar butiken varorna och monterar dem igen efter reparation eller utbyte, eller låter utföra dessa på egen bekostnad.
- Kunden är inte skyldig att betala för ren användning av de varor som senare byts ut.
- Om varorna inte är avtalsenliga kan kunden göra en förklaring om att sänka priset eller frånträda avtalet när (och på de villkor som gäller för):
- Butiken vägrade att göra varorna avtalsenliga;
- Butiken har inte gjort varan avtalsenlig;
- Varornas bristande avtalsenlighet kvarstår även om butiken har försökt att få varorna att överensstämma med avtalet;
- varornas bristande avtalsenlighet är sådan att den berättigar till antingen prisavdrag eller hävning av avtalet utan att först ha utnyttjat de rättsmedel som anges i punkt 3;
- det av butikens uttalande eller omständigheter framgår att den inte kommer att göra varan avtalsenlig inom skälig tid eller utan oskälig olägenhet för kunden;
- Det nedsatta priset ska stå i sådan proportion till kontraktspriset att värdet av de varor som inte överensstämmer med kontraktet kvarstår i förhållande till värdet av de varor som överensstämmer med kontraktet;
- Butiken ska omedelbart, dock senast inom 14 dagar från mottagandet av konsumentens meddelande om prisnedsättning, återbetala det belopp som kunden är skyldig till följd av att han eller hon har utnyttjat sin rätt till prisnedsättning;
- Kunden får inte frånträda avtalet om varans bristande avtalsenlighet är obetydlig. Varans bristande avtalsenlighet skall anses vara väsentlig.
- Om den bristande avtalsenligheten endast gäller en del av de varor som levererats enligt avtalet, får konsumenten frånträda avtalet endast i fråga om dessa varor och även i fråga om andra varor som konsumenten köpt tillsammans med de varor som inte överensstämmer med avtalet, om konsumenten inte rimligen kan förväntas samtycka till att endast behålla de varor som överensstämmer med avtalet.
- Vid frånträde av avtalet ska kunden omedelbart returnera varorna till butiken på sin bekostnad. Butiken ska återbetala priset till kunden omedelbart, men senast inom 14 dagar efter mottagandet av varorna eller bevis på att de returnerats.
- Butiken ska återbetala priset med samma betalningsmetod som kunden använt, om inte kunden uttryckligen har godkänt en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för kunden.
- Om varan är felaktig kan en näringsidkare som gör ett inköp för affärsändamål, men inte för köparen, utöva sina rättigheter enligt felgarantin. För att lämna in ett klagomål ska företagaren omedelbart kontakta butiken med hjälp av tillgängliga kommunikationsmedel, tillhandahålla detaljerad information om felet i varorna och begära att varorna ersätts med varor som är fria från defekter. Butiken åtar sig att överväga klagomålet inom 14 dagar från dagen för inlämnandet. Vid ett berättigat klagomål kommer butiken att vidta nödvändiga åtgärder för att reparera felet, ersätta varorna med felfria varor eller återbetala en del av eller hela det betalda priset.
- För att utöva garantirättigheterna ska produkten skickas till den adress till butiken som anges i reglerna. Kunden kan avstå från att betala priset tills butiken har uppfyllt sina garantiförpliktelser.
- Produkten måste skickas tillbaka förpackad och skyddad mot eventuella skador under transporten, tillsammans med alla föremål som du fick vid köpet, såsom instruktioner etc.
- Butiken ska vara ansvarig för bristande avtalsenlighet hos varorna som föreligger vid tidpunkten för leveransen och som upptäcks inom två år från den tidpunkten, såvida inte varornas hållbarhetstid, enligt vad som fastställts av butiken, dess juridiska föregångare eller personer som agerar för deras räkning, är längre. Varje brist i varornas avtalsenlighet som framträder före utgången av två år från tidpunkten för varornas leverans ska antas ha förelegat vid tidpunkten för leveransen, såvida inte motsatsen bevisas eller antagandet inte kan förenas med varornas särskilda beskaffenhet eller arten av varornas brist i avtalsenlighet.
V. Klagomål
- Ett klagomål kan framföras elektroniskt genom att skicka ett e-postmeddelande eller skriftligen genom ett traditionellt brev.
- Butiken kommer att behandla klagomålet inom 14 dagar från det datum då klagomålet trädde i kraft.
- En fordran är inte ersättningsberättigande i händelse av:
- mekaniska skador av externt ursprung, inklusive skador till följd av felaktig användning,
- att själv utföra reparationer eller modifieringar i strid med tillverkarens rekommendationer. Svaret på klagomålet skickas till den e-postadress som anges vid köpet. I händelse av ändring av e-postadress - för att underlätta klagomålsprocessen - måste denna information meddelas till butiken.
VI. Garanti
- Varor som säljs av butiken kan omfattas av en garanti som tillhandahålls av tillverkaren av varorna eller en distributör.
- Om varorna har en tillverkar- eller distributörsgaranti finns information om förekomsten av och innehållet i den garanti som gäller för varorna på butikens webbplats.
VII. Säljarens ansvar
- Säljaren ansvarar inte för utebliven eller försenad fullgörelse av avtalet som beror på force majeure eller myndighetsbeslut.
- Med förbehåll för de begränsningar som följer av allmänt tillämplig lag ansvarar säljaren inte för skador som orsakats av IT- eller kommunikationsfel, såsom: kundens oförmåga att använda butikens webbplats, fel i visningen av information på webbplatsen, saknade delar av beskrivningen eller produktinformationen, kommunikationsstörningar, defekter, funktionsfel, förseningar i drift eller överföring, datavirus, linje- eller systemfel. Säljaren ansvarar i synnerhet inte för skador som orsakas av tekniska störningar i elektronisk post som orsakas av operatörer av telekommunikationsnät eller som beror på tekniska fel från kundens sida.
- Säljaren ska inte hållas ansvarig för eventuella konsekvenser av att inte följa villkoren: utföra registreringsprocessen eller göra ett köp utan att registrera sig, inklusive att tillhandahålla falska eller felaktiga uppgifter, inte följa villkoren, göra en beställning.
VII. Slutbestämmelser
- Dessa föreskrifter reglerar alla principer för att göra inköp via ADEKO.Kids onlinebutik. I alla frågor som inte regleras i dessa föreskrifter ska bestämmelserna i civillagen, lagen av den 18 juli 2002 om tillhandahållande av elektroniska tjänster (konsoliderad text i lagboken 2013, punkt 1422, i dess ändrade lydelse) och andra lagar tillämpas, och i förhållande till konsumenter även lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (lagboken 2014, punkt 827).
- Ändringar av villkoren måste meddelas i förväg på butikens webbplats. Reglerna och föreskrifterna träder i kraft den 01.03.2024.